اولین جمله ای که می توان گفت این است که تفاوت را نباید در فن آوری یا سیستم های به کار گرفته شده یا حتی داده های تولید شده دید بلکه باید در هدف هر یک از آن دو مقوله دید اهدافی که داده های قابل استفاده تر ، به روز تر ، دقیق تر ، کامل تر ، در دسترس تر ، مفیدتر و کم هزینه تر را ایجاد می کند.

برای حاکمیت (حکمرانی) داده اصولی در نظر گرفته شده است که مهمترین آنها عبارت هستند از:

اول : ترسیم معماری درست اطلاعات و نگهداشت آنها که بازتاب و بیان گر واقعیت کسب و کار شما باشد و این چیزی غیر یک ترسیم فنی و مهندسی است. 

دوم : تعریف ویژگی های داده ها است ، که دقیقا به این دلیل است که آنها را نگهداری می کنیم لذا باید پرسید آیا ویژگی هایی تعریف شده ی تواند به درستی کسب و کار شما را تجزیه و تحلیل کند.

سوم : و یکی از مهمترین اصول ، مدیریت داده ها در دل حکمرانی داده است که چطور داده های تولیدی که سرمایه های سازمانی شما هستند را مدیریت کنید که مفهوم حاکمیت داده بر سازمان شما معنی دار شود. 

چهارم : باید قبول داشت که ارزش تولید و نگهداری داده ها در استفاده مجدد آنها است پس باید داده هایی را نگهداشت که کیفیت حکمرانی سازمانی شما را بالا ببرد وگرنه شما فقط سیلوهای مختلف داده تولید کرده اید و خوشحال هستید که با ابزار مهندسی لوکس آنها را مدیریت می کنید در تعبیری دیگر به این اصل ، تولید داده های با کیفیت هم می گویند.

پنجم : و در آخر ایجاد فراگردی (مکانیسمی) برای اندازه گیری تغییرات اگر این ابزار موجود نباشد و تغییرات را ناشی از شهودهای خود (ارتباط معنی دار بین داده ها ) ایجاد نکند جمع آوری داده ها هیچ ارزشی ندارد.

گام بعدی پس از باور اصول پنج گانه ، اهداف مطلوب پیاده سازی حکمرانی داده است که مهمترین آنها عبارتند از

هدف اول : ذخیره سازی داده با هدف ایجاد فرهنگ سازمانی داده محور.

هدف دوم : پاسخگویی در تمام سطوح سازمان بر پایه تجزیه و تحلیل ناشی از داده ها ، نوعی مهاجرت به پاسخگویی بر اساس شواهد نه تجارب. 

هدف سوم : بهبود عملیات در تمام سطوح سازمان و تمامی مشاغل درگیر درون و برون سازمانی. 

هدف چهارم : تحقق هوش تجاری از نگاه متمایز سازی

هدف پنجم : برنامه های توسعه ای سازمان بر مبنای منطق و نظم داده ها شکل بگیرد.

و در جمع بندی باید گفت که حکمرانی داده ها عبارت است از اعمال تصمیم گیری و خط مشی گذاری ناشی از شناسایی ارتباط بین داده ها با هدف فعال کردن خدمات مؤثر در سازمان و همچنین آن چه که از ترسیم آینده سازمان باید محقق شود و در عین حال سازوکاری است برای پرداختن به موضوعات مربوط به کیفیت داده ها.... اما مدیریت داده ها به فرآیندهای سازمانی ، قوانین و مسئولیت پذیری ناشی از شناسایی ارتباط بین داده ها اشاره دارد. به عبارت دیگر ، مدیریت داده ها امکان شناسایی افرادی را می دهد که قرار است مسئولیت تصمیم گیری و مدیریت آنها را به عهده بگیرند و قوانین و رویه ها را وضع کنند ، به این خاطر است که در ترسیم معماری کلان داده ها ، لایه مدیریت داده ها لایه زیرین حکمرانی داده ها قرار می گیرد.

برگرفته مطالب وب سایت DBHIDS