شاید تصور شما هم از نسل پنجم مخابراتی یا همان 5G ، بهره برداری از شبکه نسل جدیدی است که پهنای باند بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد. این تصویر ذهنی اشتباه نیست از بعد تمایز فناورانه کاملا درست می باشد. اما کسب و کارهای جدید در افق های نسل های 5 ام و 6 ام دیگر به مانند قبل نیست. برای بررسی این موضوع پنج دلیل آورده شده است که در این دست نوشته سعی در باز نمودن آن موارد دارم به قول دوستی باید گفت و پذیرفت که بازار عوض شده Market is shifted از این رو باید دست به کار شد و شروع به خلق مدل های جدید کسب و کار نمود.


در این دست نوشته به 5 دلیلی اشاره می کنم که دقت به آنها و عملیاتی سازی آنها شما را در آینده نزدیک پولدار خواهد نمود.

دلیل شماره 1: ظهور "فضاهای کسب و کار متفاوت و سهم خواهی آنها در تجارت های آتی اپراتورها"

طبق آمار Statista ، تعداد اتصالات ( منظور بهره برداری تجاری ) 5G تا سال 2021 بین 20 تا 100 میلیون نفر پیش بینی می شود این در حالی است که در برخی دیگر تخمین ها این رقم را 200 میلیون نفر- دستگاه اعلام کرده اند.

مدل تجاری اپراتورهای مخابراتی برای بازاریابی خدمات و محصولات 5G به احتمال قوی خیلی متفاوت تر از مدل های پیشین آنها نخواهد بود. و در بهترین حالت خدمات نسل پنجم را به عنوان یک سرویس متمایز به مصرف کنندگان با قیمت بالاتر معرفی خواهند کرد و در این راه برای حفظ تجارت خود با دیگر سهم خواهان بازار هم مبارزه خواهند کرد. اما حقیقت این است که ظهور نسل پنجم مخابراتی فرصت های بیشماری را برای اتصال گسترده انواع دستگاه ها و سیستم ها به وجود خواهد آورد که ما به این فرصت های جدید "فضاهای هوشمند" می گوییم و تجاری سازی و عملیاتی شدن آن در گرو تحقق نسل پنجم مخابراتی است . ولی ایجاد و بهره برداری از خدمات فضاهای هوشمند در تخصص Service Provider ها است و با مدل های سنتی باندلینگ دیتا و خدمت ، نمی توان پاسخگوی تمام نیازهای بازارهای جدید شد. قطع به یقین آن تهیه کنندگان خدمات نوظهور هم به مانند قبل با اپراتورهای مخابراتی بر سر بسته های داده به توافق نخواهند رسید و سهم خواهی آنها بیشتر خواهد شد از این رو داستان برعکس می شود چون اپراتورهای موبایل برای فروش خدمات نسل پنجم احتیاج به ورود در امکان و فضاهایی دارند که تمرکز جمعیتی زیاد ، فرصت فروش خدمات نسل پنجم مخابراتی را ایجاد خواهد نمود شاید دلیل آن را ندانید. لازم به ذکر است به دلیل قیمت بالای تجهیزات نسل پنجمی و مشکلات فرکانسی بیشترین سایت های نسل پنجمی در مناطق به اصلاح Hotspot ای متمرکز خواهند شد. از این رو مدل به جای توافق بر سر بسته فروشی ، توافق بر سر نحوه فروش خدمات نوظهور و سوار بر شبکه 5G است و به همین دلیل شیوه های فروش به سمت مدل های چون دیتای رایگان و سهیم شدن در خدمت Service Provider با هدف فروش خدمات پایه مخابراتی نظیر Voice , Data پیش خواهد رفت.

به عنوان مثال اماکنی چون فرودگاه ها ، ایستگاه های قطار ، سالن های کنفرانس ، استادیوم ها و پارک های تفریحی که تراکم بالایی از کاربران و ترافیک در آنها وجود دارد را در نظر بگیرید یکی از آنها می تواند استادیوم آزادی باشد که در یک توافق مابین این مجموعه و Service Provider خودش به این نتیجه رسیده است که خدمات نسل پنجم مخابراتی به شرطی در این محل ارائه گردد که سرویس  های ارزش افزوده اختصاصی آن مجموعه هم به فروش برود لذا این نوع تعاملات دیگر به مانند مذاکرات قبلی اپراتورها نیست که با یک توافق ، آنها (منظور اپراتورهای مخابراتی ) بتوانند به راحتی تجهیزات و سایت های مخابراتی نسل پنجمی خود را در محل نصب نمایند. نمونه واقعی این تیپ توافق ها را می توان در قرار مابین Verizon و مجموعه استادیوم های NFL و همچنین اپراتوری وودافون با فرودگاه گاتویک در لندن دید.

دلیل شماره 2: به احتمال قوی جایگاه گوشی های هوشمند و سیم کارت فروشی به مانند قبل نخواهد بود، بایستی شاهد حمله مغول وار انواع دستگاه های پوشیدنی هوشمند Smart Wearable Devices باشیم.

مکانسیم فعال سازی و انتخاب اپراتورها هم در نسل پنجم مخابراتی عوض خواهد شد به جای خرید سیم کارت از سیم کارت های لاجیکال استفاده می شود به این معنی که برای بهره برداری و ریجیستر شدن در یک اپراتور نسل پنجمی دیگر نیازی به خرید سیم کارت فیزیکال نیست شما به راحتی می توانید این کار را به صورت فعال سازی نرم افزاری انجام دهید برای فهم دقیق این مطلب ابتدا گزارشی از اتصالات آتی و نسل آینده را بخوانیم.

به گزارش IDC ، بازار جهانی دستگاه های پوشیدنی تا سال 2023 نزدیک به 500 میلیون واحد خواهد رسید.شرکت های بزرگ فن آوری از جمله آمازون ، گوگل و فیس بوک در حال کار بر روی دستگاه های پوشیدنی و تولید میلیارد عددی آنها هستند یک دنیای عجیب و جذاب برای خلق انواع خدمات و بازهای مبتنی بر AR و VR و هوش مصنوعی که سلیقه مشتری را به کل تغییر خواهد داد در همین راستا مارک پرایس معاون فنی شرکت MATRIXX اعلام کرده است که تا 12 ماه آینده ، به احتمال زیاد شاهد حمله ی وسیع و بی سابقه ای از انواع دستگاه های پوشیدنی نظیر ساعت ، عینک ، انگشتر و دستبند های هوشمند متصل خواهیم بود که همه آنها وابسته به اتصال به شبکه نسل پنجم مخابراتی هستند و قرار است خیلی از این دستگاه های پوشیدنی قابلیت های تخصصی را ارائه دهند که پس از این دیگر گوشی های هوشمند آن قابلیت ها را نخواهند داشت و عملا به این شیوه ، آنها خود را جایگزین گوشی های هوشمند خواهند کرد. حال با توجه به این گزارش و تغییر شیوه فعال سازی سیم کارت باید فضایی جدیدی از کسب و کارها را برای اپراتورهای مخابراتی متصور شد جایی که فروش خدمات نسل پنجم مخابراتی دیگر در انحصار سیم کارت فروش ها و گوشی های هوشمند نیست دوران حکمرانی دستگاه های دیجیتال نسل جدیدی فرا رسیده است.

دلیل شماره 3: شروع مسابقه قیمت گذاری و بازی وار سازی توسط دیگر بازیگران

قدیمی ترین راهبرد قیمت گذاری در صنعت ارتباطات و مخابرات که همچنان هم استفاده می شود فروش بسته های اینترنت و مکالمه بوده است اما این راهکار با ماهیت شبکه های نسل پنجمی سازگاری ندارد خیلی از ارائه دهندگان خدمات بی صبرانه منتظر هستند تا شبکه نسل پنجم مخابراتی شکل گیرد تا بواسطه قابلیت های NFV , SDN این نسل ، اپراتورهای تخصصی خود را ایجاد و محصولات رقابتی خود را ارائه دهند. تجربه تلخ MVNO ها نشان داد که اپراتورهای مخابراتی چاره ای جز ایجاد بازار های انحصاری برای حفظ تجارت خود ندارند ولو به قیمت از بین رفتن تمامی اپراتورهای مجازی ، ولی مطمئن باشید قوانین جدید و رگولیشن های در حال شکل گیری به نفع کسب و کارهای اپراتورهای مجازی و تخصصی خواهد بود و دیگر این انحصار را فقط در اختیار اپراتورهای مخابراتی نخواهد گذاشت و آنها مجبور به تعامل با Service Provider خواهد کرد و اینجا است که بخشی از قیمت های خدمات نسل پنجمی در بازی رقابتی آن ارائه دهندگان خدمات خواهد بود.

دلیل شماره 4: جایگزینی خدمات پایه مخابراتی Telco-Services با خدمات نوین مبتنی بر فن آوری های نوظهوری چون اینترنت اشیا ، کلان داده ، هوش مصنوعی ، رایانش ابری ، زنجیره بلوکی و ...
ظهور سکوهای ابری ارائه دهنده انواع خدمات تخصصی متصل به شبکه مخابراتی نسل پنجم ، سبد محصولات اپراتوری را عوض خواهد کرد با توجه به تجربه چندین ساله خودم در حوزه مخابرات و ارتباطات می توانم به جرات بگویم دوران فروش خدمات پایه مخابراتی به سر رسیده است و فروشندگان خدمات جدید در راه هستند لذا باید منتظر توزیع کنندگان خدمات جدیدی باشیم که آنها در حال تغییر سبک و سلیقه مصرفی مشترکان هستند از این رو بخش زیادی از مشترکان نسل پنجم مخابراتی دیگر در اختیار اپراتورهای مخابراتی نخواهند بود تا آنها بخواهند مرزبندی بازارهای B2B , B2C را برای خودشان ایجاد کنند.

برای فهم دقیق این موضوع خدماتی را که شرکت های Amazon ، Facebook ، Google ، Uber ، Lyft برای آینده خود در تعامل با اپراتورهای مخابراتی 5G در نظر گرفته اند را مطالعه بفرمایید.

دلیل پنجم و آخر : بازار اصلی شبکه نسل پنجم مخابراتی ، بازار IoT است

بازار IoT یک خطر بزرگ برای اپراتورهای مخابراتی محسوب می شود چون قرار است تا ده سال آینده میلیاردها میلیارد دستگاه در سرتاسر دنیا به شبکه های رادیویی اینترنت اشیا متصل شوند. این نکته بسیار مهمی برای مدیران بازاریابی B2C اپراتورهای مخابراتی است که همچنان می خواهند کانال و کریرهای فرکانسی را فقط در اختیار خدمات پایه مخابراتی و نهایتا VAS قرار دهند. پا فشاری و اصرار بر حفظ این بازار سبب خواهد شد صنایع به جای استفاده از خدمات انحصاری اپراتورهای مخابراتی به سراغ ایجاد شبکه های اینترنت اشیا جایگزینی با فناوری های دیگری بروند و خدمات خود را به روی آن شبکه ها پیاده سازی کنند چون در چنین شبکه های فروش پهنای باند معنی و صرفه اقتصادی ندارد آنچه که در تصویر دنیای اینترنت اشیا عملیاتی خواهد شد فروش خدمات اینترنت اشیا است نه پهنای باند آن و این مورد را متاسفانه مدیران بازاریابی اپراتورهای مخابراتی خوب درک ننموده اند.